Ons bedrijf staat deze week in de spotlight in de rubriek Betuwe in Bedrijf van de Gelderlander. Lees het volledige artikel.
Precies in het jaar dat bij MAN in Duitsland de eerste dieselmotor voor vrachtwagens werd gebouwd, startte Hervelder Hendricus Veens een transportbedrijf. Niet met een vrachtwagen, maar met paard en wagen. 107 jaar later is Transporten Veen groter dan ooit. Inmiddels met ruim vijftig voertuigen voor allerlei soorten van vrachtvervoer.
Dat het bedrijf, in tegenstelling tot wat de naam suggereert, huist in Andelst is volgens Marco Veens simpel te verklaren. ,,Mijn grootvader begon midden in de weilanden van Herveld. In eerste instantie vervoerde hij zand, grind en vee voor boeren en zelfstandigen uit de omgeving. Maar na aankoop van zijn eerste vrachtwagen in 1924 reed hij ook al op en neer naar Rotterdam. In die tijd een meerdaagse rit.”
Drie generaties
Door de groei van het wagenpark werd in 1992 de Hoofdstraat in Herveld verlaten voor de huidige locatie in Andelst. Sinds 2019 is het bedrijf in handen van Jan, Marco en Lars Veens. Om competitief te zijn, zowel nationaal als internationaal, biedt het een breed scala aan transporten aan. Bouw gerelateerde-, volume- en kooiaaptransporten, maar ook winkeldistributie, speciaal en spoedtransporten. Lars Veens: ,,Als transporteur zit je momenteel wel met het probleem dat alles duurder wordt. De brandstof, maar ook de auto’s zijn stukken duurder dat enkele jaren terug. Goed personeel is ook steeds lastiger te vinden. Wat je daarom steeds meer ziet, is dat ze gelokt worden met bonussen.” Volgens Marco is het dan ook niet voor niets dat Veens een instroomproject is gestart voor starters op de arbeidsmarkt. ,,Jongeren zonder rijbewijs die dat papiertje hier kunnen halen en zo een kans krijgen op een baan.”
Track and trace
Eenmaal op de weg worden al hun bewegingen bijgehouden door een track and trace-systeem. Lars Veens. ,,Dat is al jaren gemeengoed in de transportwereld. Wij krijgen alle informatie zeg maar door de lucht binnen. Dus we weten precies waar alle wagens staan of rijden.” Op dat vlak waren wij eerlijk gezegd wat laat. Maar niet alleen voor ons, ook voor de klant is het belangrijk te weten waar de waar zich precies bevindt. Je telt niet meer mee in de transportwereld zonder zo’n systeem. Al zijn niet alle chauffeurs er blij mee.” ,,Vroeger was er een enorme vrijheid op de weg. Dan kon je ook wel eens een rondje rijden zonder dat de baas dat zag. Maar die rondjes die er niet bijhoorden, komen als je niet uitkijkt voor rekening van de klant of voor ons als werkgever. Dat kan nu niet meer.”
Bron: de Gelderlander